Nu leger flere børn og voksne i Børnehaven Åby
I Børnehaven Åby er flere børn begyndt at deltage i de fælles lege. Det lykkedes, da børnehaven involverede både børn og voksne i udvikling af legemiljøerne.

I dag sker det ofte, at et barn næsten uden sprog giver sig i kast med en rolleleg: For der er fuld gang i legene i Børnehaven Åby, uanset om du besøger legekøkkenet, gyngen eller læsehjørnet.
”Alle børnene bruger læsehjørnet nu. De fordyber sig fx i fakta-bøger om maskiner og dinosaurer, og de er virkelig i flow,” fortæller Line Forsom, som er fagligt fyrtårn i børnehaven.
”I dag virker vores legemiljøer, og også de voksne er mere med i legene end før,” siger hendes pædagogiske leder, Hildigunn Egholm.
Men hvad har Børnehaven Åby gjort for at få legen til at lykkes for flere?
Flere børn med behov for støtte
I de seneste år har Børnehaven Åby modtaget stadig flere børn med støttebehov og overbliksvanskeligheder. Personalet har samarbejdet tæt med PPR og ressourcepersoner fra Gammel Åby Dagtilbud, og det har været godt. Men de fysiske rammer har udfordret: Huset er af ældre dato. I 2024 viste en tilsynsrapport, at der var behov for at udvikle børnehavens fysiske legemiljøer.
Inddragelse af børns perspektiv blev del af faglig udvikling
Derfor besluttede pædagogisk leder Hildigunn Egholm i sommeren 2024, at børnehaven skulle udvikle legemiljøerne og at børnenes egne perspektiver skulle inddrages. Målet var at skabe miljøer, hvor flere børn kunne tage aktiv del i lege og fællesskaber.
”Vi så straks, at det gav mening for børnene. Men det viste sig også, at det styrkede samarbejdet og engagementet hos personalet,” fortæller hun.
I 2025 skulle Børnehaven Åby i gang med Aarhus Kommunes kompetenceforløb Dagtilbud for alle. Forløbet handler om at udvikle bredere børnefællesskaber for alle børn i alle dagtilbud i Aarhus. Timingen var god: ”Her så vi en mulighed for at koble udviklingen af vores fysiske læringsmiljøer med alt det, vi kendte fra stærkere læringsfællesskaber og vores erfaringer med at inddrage børns perspektiver i det pædagogiske arbejde,” fortæller Hildigunn Egholm.

Nye legemiljøer på børns præmisser
Hun og børnehavens faglige fyrtårn Line Forsom søgte ekstra midler fra BUPLs Udviklingspulje. Dem fik de, og kunne nu fortsætte kompetenceforløbet i otte måneder, med hjælp fra en ekstern konsulent.
De afsatte fire personalemøder til aktionslæring og ledersparring. Alle medarbejdere fik samtidig til opgave at udvikle et legemiljø i børnehaven - og at gøre det sammen med børnene.
Og medarbejderne gik på opdagelse i legemiljøerne. De indrettede, legede og justerede, når de oplevede hvordan børnene legede i dem.
”En af pædagogerne planlagde en frisørsalon i en tidligere børnegarderobe. Hun tog en kasse med frisørting, gik ind i det tomme rum sammen med børnene og legede, mens hun skrev ideer ned til udvikling af legemiljøet. Processen medførte, at frisørsalonen blev til en salon med mulighed for bredere leg og flere lege som neglesalon, dyresalon og barber. Kun fantasien satte grænser,” husker Line Forsom og fortsætter:
”Forløbet gav os alle aha-oplevelser, fordi vi var opmærksomme på børnenes leg og fællesskaber. Det var vi på alle tidspunkter af dagen, også i ydertimerne”
Læringsmiljøerne skal jo give mening for børnene

Tid til at justere
Pædagogisk leder Hildigunn Egholm kunne se, at de individuelle øvebaner skærpede den faglige dømmekraft og udvikling hos medarbejderne. Hun gav dem tid til at være nysgerrige og justere. Det er Line Forsom glad for:
”Personalet fulgte jo børnene i deres leg, så vi oplevede tit at tage to skridt frem og et tilbage. Derfor blev det afgørende, at vi fik tid til at nørde,” siger hun.

Leder spandt den røde tråd
Samtidigt påtog Hildigunn Egholm sig at skabe den røde tråd i forløbet og sikre følgeskab hos medarbejderne:
”Vi brugte alt det, som vi har arbejdet pædagogisk med. Vi trak på vores erfaringer med PPR, tilsyn, arbejde med Børne- og ungepolitikken, Aarhuskompasset og med Dagtilbud for alle. De blev alle perler på vores snor,” siger hun.
Endeligt valgte hun at spejle medarbejdernes fokus på børns perspektiv ind i sin egen ledelse:
”Medarbejdernes perspektiv blev vigtig for mig: At alle selv kunne erfare, hvordan relativt små justeringer i legemiljøerne kunne få stor betydning for børns deltagelsesmuligheder i fællesskaberne,” fortæller hun.
Kulturen skal leve videre
I dag er kompetenceforløbet Dagtilbud for alle afsluttet. Det samme er BUPL-forløbet. Nu skal kulturen leve videre og børnehaven arbejder med efterspillet og kulturændringen.
”Når de store børn skal i skole eller personalegruppen ændrer sig, så skal vi bære kulturen videre og vedligeholde legemiljøerne. Heldigvis har vi i dag gode legemanuskripter og billeder, så både børn og andre voksne kan komme og lege med. De kan opleve, at legen for alle," slutter Hildigunn Egholm.
Børnehaven Åbys 5 tips til udvikling i et børneperspektiv
- Hav fokus på, at ændringer skal komme børnene til gode.
- Vær nysgerrig på hvad børnene kalder på og giv tid til fordybelse.
- Hav et mindset om, at legen har stor værdi og skal værnes om.
- Baser din ledelse på tillid til personalets faglighed og en fælles, klar målsætning.
- Invester i at bruge hele og mange personalemøder på at nørde i legemiljøer og leg.