Gå til hovedindhold

Unges sundhed og trivsel

Oplysninger om Sundhed og Omsorgs og Sociale Forhold og Beskæftigelses behandling af dine personoplysninger ved henvendelse til den digitale postkasse MSO-Unges sundhed og trivsel.

Indhold

    Vi behandler personoplysningerne til følgende formål:

    Den digitale postkasse, MSO-Unges sundhed og trivsel, er udarbejdet for at tilbyde vejledere på ungdomsuddannelser og FGU hjælp til at finde let tilgængelig støtte til elever, som af forskellige årsager og på forskellige niveauer oplever udfordringer med trivsel, gennemførelse af uddannelse eller ønsker hjælp til forandringer relateret til risikoadfærd såsom alkohol-, nikotin- eller stofbrug. Formålet er især at hjælpe i komplekse situationer, hvor det kan være svært og tidskrævende for dig at finde frem til, hvem i Aarhus Kommune der bedst kan støtte den unge.

    Den digitale postkasse besvares af medarbejdere fra Ungekontakten (MSB), Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) og Folkesundhed Aarhus (MSO).

    I afprøvningsperioden (skoleåret 2025/2026) registreres både årsagerne til henvendelser samt de indsatser og instanser, den unge henvises til, med det formål at sikre, at den unge får den bedst mulige og hurtigste hjælp.

    For at vi kan kontakte dig med henblik på at vejlede om den rette støtte til den unge, skal du oplyse navn, e-mailadresse og telefonnummer. Vi beder dig desuden beskrive problemstillingen for at give os et indblik i den unges udfordringer.

    Oplysningerne anvendes til følgende formål:

    1. At kontakte dig for en uddybende samtale med henblik på at finde den rette indsats til den unge.
    2. At medarbejdere, der betjener den digitale postkasse, kan orientere sig i din besvarelse og danne sig et overblik over situationen og den unges behov.
    3. At kortlægge og analysere de problemstillinger, du/I møder, mhp. at udvikle og forbedre indsatser, så vi kan tilbyde den bedst mulige støtte til unge.

    Oplysningerne anvendes desuden til at støtte op om udarbejdelse af statistikker og videnskabelige undersøgelser til understøttelse af arbejdet med: aktindsigter, byrådsforespørgsler, budgetmodeller og økonomianalyser, udvikling af kommunes tilbud, ressourceplanlægninger, evaluering og forbedring af vores indsatsstrategier, og til bidrag ind i vores myndighedsopgaver og faktiske forvaltningsvirksomhed. Der offentliggøres ikke resultater, hvor det enkelte individ kan identificeres, og kun yderst få medarbejdere har adgang til oplysningerne ved udarbejdelsen af statistikkerne.

    Reglerne for vores behandling af personoplysningerne følger af nedenstående lovgivning, bekendtgørelser og vejledninger til disse. 

    De oplysninger du giver via formularen, vil blive anonymiseret eller slettet efter 5 år.

    Vores behandling af personoplysningerne sker på baggrund af: 

    • Tilbuddet etableres efter SUL §119, stk. 2
    • GDPR artikel 6, stk. 1, litra e.
    • ​GDPR artikel 9, stk. 2, litra h.
    • Databeskyttelsesloven § 7 stk. 3 
    • Databeskyttelsesloven § 11

    Sundhed og Omsorg behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    Almindelige personoplysninger:

    • Studievejleder: Navn, telefonnummer og mail, uddannelsesinstitution
    • Den unge: Alder

    Følsomme personoplysninger:

    • Den unge: Pseudonymiserede oplysninger om årsagen for studievejlederens henvendelsen.

    Dine personoplysninger bliver kun brugt internt i Sundhed og Omsorg og Sociale Forhold og Beskæftigelse.

    Intern udveksling af oplysninger i kommunen

    I Aarhus Kommune udveksler vi personoplysninger mellem magistratsafdelingerne, når udveksling af personoplysningerne er nødvendig for de opgaver, som Aarhus Kommune er pålagt at varetage som myndighed.

    Det er overvejende dig som vejleder, der giver personoplysninger. I situationer, hvor det er nødvendigt for at Sundhed og Omsorg samt Sociale Forhold og Beskæftigelse kan løse sine opgaver, kan vi også få personoplysninger fra andre magistratsafdelinger i Aarhus Kommune.

    Vi opbevarer personoplysningerne i Aarhus Kommunes formularsystem - OS2forms. Oplysningerne slettes efter 1 år hvorefter de anonymiseres.

    Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysningerne. 

    Du har ret til at anmode om indsigt i oplysningerne vi har om dig. Du har også ret til at anmode om berigtigelse eller sletning af oplysninger, og du kan også bede om en begrænsning af behandlingen af oplysningerne. Du skal dog være opmærksom på, at kommunen typisk er forpligtet til at gemme de oplysninger vi har noteret om dig, indtil den ovennævnte slettefrist indtræder.

    Du har ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

    Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Sundhed og Omsorg eller Sociale Forhold og Beskæftigelse på sikker mail.

    Datatilsynet har udgivet en vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

    Hvis du har spørgsmål til [indsæt magistratsafdeling]s behandling af dine personoplysninger kan du kontakte Sundhed og Omsorg eller Sociale Forhold og Beskæftigelse på sikker mail.

    Sidst opdateret: 4. november 2025